Την Παρασκευή 6 Μαΐου 2022 ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εργασίες της 1ης Συνάντησης Εκπαιδευτικών και Μαθητών/τριών από τα σχολεία-μέλη του εγκεκριμένου ευρωπαϊκού Προγράμματος με τίτλο: «Healthy learners in a sustainable society», που συμμετέχει το 13ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας και σκοπεύει στη μελέτη και αποδοχή 5 από τους 17 στόχους για την αειφόρο ανάπτυξη όπως αυτοί έχουν τεθεί το 2015 από τα Συμβούλιο των Ηνωμένων Εθνών. Πραγματοποιήθηκαν εργασίες μαθητών και εκπαιδευτικών στο 13ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, επισκέψεις στη Μεσσηνία και πολλές άλλες δράσεις.
Συγκεκριμένα, για τέσσερις ημέρες (από την Τρίτη 03/05 έως και την Παρασκευή 06/05) βρέθηκαν στην Καλαμάτα φιλοξενούμενοι από το σχολείο μας εκπαιδευτικοί και μαθητές από τα σχολεία:
- Fridaskolan της πόλης Uddevalla της Σουηδίας,
- Friedensburg-Oberschule της πόλης Βερολίνο της Γερμανίας,
- Centre d’Ensenyament Col·legi Balmes της πόλης Πάλμα ντε Μαγιόρκα της Ισπανίας.
Σκοπός της Συνάντησης ήταν η δια ζώσης γνωριμία εκπαιδευτικών και μαθητών και η ανταλλαγή παιδαγωγικών απόψεων σχετικά με την προσέγγιση του θέματος του Προγράμματος. Είχαν προηγηθεί κατά τη διάρκεια των δύο προηγούμενων σχολικών ετών πολλές εξ αποστάσεως επικοινωνίες χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα της δια ζώσης επικοινωνίας λόγω των υγειονομικών μέτρων που ίσχυαν.
Οι εκπαιδευτικοί από τα σχολεία-εταίρους επισκέφτηκαν την πρώτη ημέρα όλες τις τάξεις του 13ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας, γνωρίστηκαν με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και μαθήτριες του σχολείου και συμμετείχαν σε κοινές βιωματικές δράσεις σχετικά με τη γειτονιά του σχολείου, την πόλη της Καλαμάτας και την πολιτισμική γνωριμία με τις πόλεις και τις χώρες των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στην υποδοχή βρίσκονταν μαζί μας η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Μεσσηνίας κ. Θεοφανεία Σιούτη, η Σύμβουλος Εκπαιδευτικού Έργου κ. Αθανασία Χρονοπούλου, η Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Μαρία Αγγελή και ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής του δήμου Καλαμάτας κ. Παύλος Κλάδης.
Τις επόμενες ημέρες εκπαιδευτικοί και μαθητές από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία επισκέφτηκαν:
- την Αλαγονία Ταϋγέτου που γνώρισαν θέματα σχετικά με το ενεργειακό αποτύπωμα και τη διαχείριση της ενέργειας για ένα βιώσιμο περιβάλλον. Κατά την επίσκεψή τους αυτή, με οικοδεσπότες την Κοινότητα Αλαγονίας και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αλαγονίας, γνώρισαν το Δημοτικό Κατάστημα Αλαγονίας, απ’ όπου και πήραν ενθύμια, το πρότζεκτ “Αλαγονία με μηδενικά απορρίμματα” (Zero Waste Alagonia) που σχετίζεται με το μηδενισμό των απορριμμάτων στα πανηγύρια, τους σποροσβόλους ως μέθοδο φυσικής παρέμβασης στο περιβάλλον, με εμψυχωτή τον Παναγιώτη Μανίκη, το διεθνές πρόγραμμα εθελοντικής εργασίας δημιουργικών εθελοντών και συμμετείχαν σε δραστηριότητες του κύκλου “Ηχοτοπία του Ταϋγέτου” της Ορεινής Ακαδημίας Ταϋγέτου. Παράλληλα επισκέφτηκαν τον παραδοσιακό νερόμυλο “Ρεντίφη”, όπου τους υποδέχτηκε ευγενέστατα ο ιδιοκτήτης του Δημήτρης Γιαννόπουλος, ολοκληρώνοντας την επίσκεψή τους με το μεσημεριανό και τις απαραίτητες αλαγονιακές τηγανητές πατάτες. Έτσι, έζησαν βιωματικά τις πολλαπλές όψεις της Κυκλικής Οικονομίας και τη σημασία της Αειφορίας και της Κλιματικής Ουδετερότητας, στο βουνό και κατ’ επέκταση στην καθημερινότητά μας.
- την αρχαία Μεσσήνη που μελέτησαν στην αρχαία πόλη εκτός από τo ιστορικό και αρχαιολογικό της πλαίσιο, την θέση της στο χώρο και την αειφορική της δόμηση. Προσέγγισαν τον τρόπο ζωής των αρχαίων κατοίκων στους οποίους κυριαρχούσε η ισονομία, η ισοπολιτεία και η δημοκρατία. Με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο προσέγγισαν αυτούς τους πυλώνες που αποτέλεσαν τις βάσεις για την αντοχή της στους αιώνες. Παρακολούθησαν τη θεατρική κωμική παράσταση «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη στο πλαίσιο των μαθητικών θεατρικών αγώνων. Τους δόθηκε η ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον καθηγητή Πέτρο Θέμελη, υπεύθυνο ανασκαφής και αναστήλωσης του χώρου.
- Οι επισκέψεις ολοκληρώθηκαν με δραστηριότητες στο μουσείο «Υδροκίνησης» του Πολιτιστικού Ομίλου Πειραιώς στη Δημητσάνα Αρκαδίας.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκε μια ποδηλατοβόλτα στους δύο ποδηλατόδρομους της πόλης μας με ενδιάμεσες στάσεις στην πλατεία, το πάρκο των σιδηροδρόμων και το λιμάνι. Στόχος ήταν η γνωριμία με την πόλη ως παράδειγμα φιλικής πόλης προς τον πολίτη και η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου ως μέσο μεταφοράς που προσφέρει διπλό όφελος: στην καλή υγεία του χρήστη και στη μείωση των ρύπων του περιβάλλοντος. Χρησιμοποιήθηκαν τα ποδήλατα του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας και με τη βοήθεια του παραρτήματος Καλαμάτας του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και αρκετών μαθητών/τριών με τους γονείς τους από το σχολείο μας ολοκληρώθηκε αυτή η δράση.
Την τελευταία ημέρα πραγματοποιήθηκε στο χώρο του σχολείου αποχαιρετιστήρια γιορτή ως ένας τρόπος διάχυσης του προγράμματος στις οικογένειες και στην ευρύτερη κοινωνία της πόλης μας. Σημαντική ήταν η συμβολή του Συλλόγου Γονέων όπως επίσης και σχεδόν όλων των γονέων του σχολείου μας που με την προσφορά τους σε παραδοσιακά φαγητά έγιναν πρεσβευτές των μεσσηνιακών γεύσεων. Ακολούθησαν παραδοσιακοί χοροί με τη βοήθεια του Κέντρου Λαογραφικών Μελετών Καλαμάτας.
Οι καλεσμένοι εκπαιδευτικοί και μαθητές από το εξωτερικό αναχώρησαν έχοντας άριστες εντυπώσεις από την φιλοξενία της Καλαμάτας.
Ως επιστέγασμα αυτής της δράσης τους προσφέραμε το Σάββατο 7/5 επίσκεψη στην Ακρόπολη και στο Μουσείο της Ακρόπολης.
4. 1st Short-term exchanges of groups of pupils (Kalamata 3-6/5/2022)
On Friday, May 6, 2022, the works of the 1st Short-term exchanges of groups of pupils was successfully completed from member schools of the approved European Erasmus+ Project entitled: “Healthy learners in a sustainable society”, in which the 13th Primary School of Kalamata participates. This project intends to study and accept 5 of the 17 goals for sustainable development as these have been set in 2015 by the Council of the United Nations. Students and teachers of the 13th Primary School of Kalamata, worked on many acrivities and visited places of historical interest in Messinia.
Specifically, for four days (from Tuesday 03/05 to Friday 06/05) were found in Kalamata hosted by the 13th Primary School of Kalamata, teachers and students from the next schools:
Fridaskolan of Uddevalla, Sweden,
Friedensburg-Oberschule of the city of Berlin, Germany,
Center d’Ensenyament Col·legi Balmes of the city of Palma de Mallorca, Spain.
The purpose of the Meeting was the lifelong acquaintance of teachers and students and the exchange of pedagogical views on the approach to the topic of the Project. During the previous two school years, many long-distance communications had taken place without the possibility of live communication due to the imposed health measures.
On the first day, the teachers from the partner schools visited all the classes of the 13th Primary School of Kalamata, got acquaintanted with the teachers and the students of the school and participated in common experiential activities about the school’s neighborhood, the city of Kalamata and the cultural acquaintance with the cities and countries of the participating schools. At the reception the Director of Primary Education of Messinia Mrs. Theofaneia Siouti, the Educational Project Advisor Mrs. Athanasia Chronopoulou, the Deputy Mayor of Education Mrs. Maria Angeli and the President of the Kalamata Municipality School Committee Mr. Pavlos Kladis were all present.
In the following days, teachers and students from all partner schools visited:
• Alagonia Taygetou. They experienced issues related to energy footprint and energy management for a sustainable environment. During their visit, they were hosted by the Community of Alagonia and the Cultural Association of Alagonia, and they met the Municipal Store of Alagonia, from where they took souvenirs, the project “Alagonia with zero waste” (Zero Waste Alagonia). This project is related to zero waste at festivals, the seeder balls as a method of natural intervention in the environment. The animator was Panagiotis Manikis. They participated to activities relevant to the international volunteer program concerning the cycle “Sound Landscape of Taygetos” of the Taygetos Mountain Academy. Also they visited the traditional watermill “Redifi” and they were welcomed by the owner Dimitris Giannopoulos. The meeting was completed with lunch and the necessary alagon fries potatoes. Thus, they experienced the multiple aspects of the Circular Economy and the importance of Sustainability and Climate Neutrality, on the mountain and consquently in our daily lives.
• The ancient Messene where they studied the ancient city apart from the history and its archaeological context, its location in the area and its sustainable construction. They approached the way of life of the ancient inhabitants who were dominated by equality and democracy. They approached these pillars in an experiental and playful way that formed the basis for its endurance in the centuries. They attended the theatrical comedy “Lysistrates” by Aristophanes in the context of the student theatrical struggles. They were given the opportunity to talk to Professor Petros Themelis, responsible for the excavation and restoration of the site.
•The visits ended with activities at the “Open-Air Water Power Museum” of the Piraeus Bank Group Cultural Foundation in Dimitsana, Arcadia.
At the same time, a bicycle ride took place at the two cycle paths of our city with intermediate stops in the square, the park railway and the port of Kalamata. The aim was to get to know the city as an example of a citizen-friendly city and to promote the use of the bicycle as a means of transport
that offers a double benefit: the good health of the user and the reduction of environmental pollutants. The bicycles of the Environmental Education
Cente in Kalamata were used. This action was completed with the help of the Kalamata branch of the Greek Red Cross and with the help of several students and their parents from our school.
On the last day, a farewell celebration was held at the school as a way of disseminating the program to families and the wider society of our city. The
wider society of our city. The contribution of the Parents’ Association was important as well as almost all the parents of our school who, by offering traditional foods, became ambassadors of the Messenian flavors. This was followed by traditional dances with the help of the Folklore Studies Center of Kalamata. The invited teachers and students from abroad left having excellent impressions of the hospitality of Kalamata. As the culmination of this action, we offered them on Saturday 7/5 a visit to the Acropolis and the Acropolis Museum.